Melalui analisis ujian yang telah
dijalankan, didapati teknik CDSIS ini dapat mempermudahkan proses langkah demi
langkah dalam penggantian bagi topik pengamiran. Kajian ini telah berjaya
meningkatkan pencapaian pelajar dalam ujian yang diberi , dimana daripada
analisis yang diperolehi didapati kumpulan sasaran mendapat min melebihi
kumpulan kawalan iaitu dengan beza sebanyak 1.05. Disamping itu, markah penuh
bagi kelas sasaran juga menunjukan peningkatan sebanyak 5% iaitu sebanyak 40%
beranding kumpulan kawalan 35%.
Hasil keputusan mendapati bilangan pelajar dari kumpulan sasaran yang mendapat markah melebihi separuh adalah seramai 10 orang berbanding bilangan pelajar dari kumpulan kawalan hanya 7 orang sahaja. Hanya 2 orang dari kumpulan sasaran mendapat markah kurang daripada separuh berbanding 6 orang pelajar dari kumpulan kawalan. Ini membuktikan pelajar yang menggunakan teknik CDSIS mendapat markah yang lebih baik berbanding pelajar yang tidak menggunakan teknik tersebut.
Hasil keputusan mendapati bilangan pelajar dari kumpulan sasaran yang mendapat markah melebihi separuh adalah seramai 10 orang berbanding bilangan pelajar dari kumpulan kawalan hanya 7 orang sahaja. Hanya 2 orang dari kumpulan sasaran mendapat markah kurang daripada separuh berbanding 6 orang pelajar dari kumpulan kawalan. Ini membuktikan pelajar yang menggunakan teknik CDSIS mendapat markah yang lebih baik berbanding pelajar yang tidak menggunakan teknik tersebut.
Teknik ini juga dapat membantu
menaikkan semangat pelajar untuk menjawab soalan berbentuk pengamiran selain
akronim yang digunakan agak menarik dan mudah untuk diingati. Selain daripada
itu pelajar tidak akan meninggalkan setiap langkah yang penting yang perlu
ditunjukkan pada jalan pengiraan. Berdasarkan pemerhatian, pelajar dari
kumpulan sasaran sangat seronok dalam mengaplikasikan teknik CDSIS dalam tajuk
pengamiran menggunakan kaedah penggantian.
KELAS
/ MARKAH
|
0-5
MARKAH
|
6-9
MARKAH
|
10
(MARKAH
PENUH)
|
JUMLAH
PELAJAR
|
MIN
|
D1M3T5
(KUMPULAN
SASARAN)
|
2
|
10
|
8
|
20
|
8.30
|
D1M1T6
(KUMPULAN
KAWALAN)
|
6
|
7
|
7
|
20
|
7.25
|
No comments:
Post a Comment